בס"ד

מסירת דין לשמים

וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ וַיִּקְבֶּרֶה בְּגֵיא מַכְפּלָה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מְכֵלָה, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנָעַן
וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם: 'הִנֵּה שָׁם מִכְפַּלְתָּא, וְשָׁם אֶקְבּר אֶת שָׂרָה אִשְׁתִּ

שיתוף:

פרשת השבוע:

פסח ✡️

יציאת שבת:

כניסת שבת:

פרשת השבוע:

פסח ✡️

כניסת שבת:

יציאת שבת:

הכי מרתק: 0

הכי מחזק: 0

הכי יצירתי: 0

הכי מרגש: 0

"וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ" – הכ"ף של לבכתה זעירה. מדוע?

נקדים ונאמר ששלושה דברים אירעו ביום העקידה. א. יצחק נעקד, ב. שרה נפטרה, ג. רבקה נולדה.

כשאברהם אבינו חזר מן העקידה נודע לו ששרה נפטרה. וגם זה היה ניסיון גדול עבורו. הרב דסלר כתב שניסיון העקידה לא הסתיים בזה שיצחק ירד מעל המזבח, אלא המשיך במציאת מקום קבורה לשרה ובמשא ומתן על מערת המכפלה ואברהם אבינו עמד בכל, ולא הרהר אחר מידות הקנייה. ולכן יש מספר טעמים לכייף הזעירא.

א. אברהם אבינו לא בכה עליה הרבה שלא יאמרו שהוא מתחרט על העקידה שבגללה נפטרה שרה, ואולי חס וחלילה הוא תוהה על הראשונות, ומצטער קצת על המעשה. וכאן הסתיים ניסיון העקידה.

ב. בעל הטורים כתב טעם, מכיון ששרה היתה מבוגרת וזקנה, ועל זקן אין בוכים הרבה כמו שבוכים על הצעיר.

ג. בעל הטורים כתב טעם נוסף, מכיון ששרה מסרה דין על אברהם אבינו לשמיים באומרה: "ייִשְׁפֹּט ה' בֵּינִי וּבֵינֶיךָ", נתקצרו ימיה, וכמו שגרמה היא את מיתתה. ועל כן נענשה היא תחילה, והמאבד עצמו לדעת אין מספידים אותך.

מכאן מוסר גדול לנו שאסור למסור דין על החבר לשמיים ולומר לו ה' יעניש אותך וכד', אלא יתפלל עליו שיחזור בתשובה שנאמר "יִתַּמּוּ חַטָאִים" ולא ייתמו חוטאים'.

נראה לעניות דעתי, סיבה נוספת לכיף הזעירא שהמוסר דינו של חברו לשמיים נעשה הדבר בשעת כעס גדול לכן האות כייף קטנה שהיא האות הראשונה של המילה כעייס מלמדת להקטין את הכעס ולא לבוא לידי כך.

"וְלִבְכֹּתָהּ". – רש"י פירש: 'שעל ידי בשורת העקידה שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט שלא נשחט פרחה נשמתה ממנה ומתה'. ע"כ.

אפשר לפרש את הדברים בכמה אופנים:

א. אפשר לומר שנפטרה מרוב בהלה שראתה את בנה יחידה מובא לשחיטה.

ב. אולי אפשר לומר שנפטרה מתוך שמחה גדולה שזכתה שהקנייה בחר בבנה להיות לו לקרבן.

ג. אולי מכיון שראתה שכמעט נשחט ובסופו של דבר לא נשחט אמרה שמא יש בו פגם או מום ולא התקבל לרצון ונפטרה מרוב צער.

ד. חז"ל אמרו: 'כל השרוי בלא אשה שרוי בלא חומה'. תפקיד האשה להגן ולשמור על בעלה ולכוונו למחוזות הנכונים. כמו שנאמר "יעזר כנגדו". שהיא עוזרת לו להזדכך ולהתעלות.

תפקידה העיקרי של שרה אמנו עליה השלום היה ללטש את מידת החסד של אברהם אבינו. הסברנו קודם שחסד ללא גבול יכול להוביל לחסד שלילי. כמו במעשה ישמעאל ויצחק. שאמרה לו "גרש את האמה הזו ואת בנה", כלומר, תגביל את החסד עם ישמעאל, כי זה אכזריות ליצחק. ובניסיון העקידה לקח אברהם אבינו את יצחק בלי לספר לשרה, זאת אומרת שהוא לא היה צריך את עזרת שרה, ובפעולת העקידה הוא הגביל את מידת החסד שלו כלפי יצחק באופן עצמאי בלי עזרה וכששרה ראתה שאברהם אבינו מגביל את החסד בכוחות עצמו הסתיים תפקידה ולכן נפטרה מיד אחרי העקידה.

דירוג

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יכול לעניין אותך