בס"ד

הכל מאת השם

בזכות האמונה התמימה של יוסף שהכל מאתו יתברך, זכה שייעשה לצינור גשמי ורוחני לאחיו (הבית הלוי)
כל מעלותיו של יוסף נבעו מכך שייחס הכל להשגחה העליונה (נצי"ב)

שיתוף:

פרשת השבוע:

פסח ✡️

יציאת שבת:

כניסת שבת:

פרשת השבוע:

פסח ✡️

כניסת שבת:

יציאת שבת:

הכי מרתק: 8

הכי מחזק: 5

הכי יצירתי: 3

הכי מרגש: 3

"וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה, וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה; וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם, וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי" (בראשית ל"ז ז')

"וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי" (בראשית ל"ז ט')

שני החלומות של יוסף מתארים שהוא יהיה מעל אחיו והם ישתחוו לו, ואם כן מדוע נשנה הדבר בדוגמאות שונות “אלומות – שמש ירח וכוכבים”.
בחלום הראשון מספר יוסף שאלומתו “קמה וגם נצבה”, עשתה פעולה מסוימת, ואז שאר האלומות השתחוו לה. ואולם בחלום השני השמש והירח והכוכבים משתחווים לו ללא שעשה איזה עובדה מסוימת. וצריך להבין מה טמון בכך שאלומתו קמה ונצבה, וגם מדוע בחלום השני לא רואים שהייתה פעולה כל שהיא מצידו.
ה’בית הלוי’ מבאר שבחלום הראשון נאמר לו שיהיה גדול מאחיו בעושר ובהצלחת העולם הזה, ואחיו יהיו נצרכים לו ללחם ולפרנסה, ועל כן הראו לו בחלום “תבואה”, שזה מורה על פרנסה ומזונות, והוא יהיה הצינור של ההשפעה שלהם בגשמיות.
ובחלום השני הראו לו את יתרונו עליהם בענייני רוחניות – “והנה השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחווים לי”, שזה רומז לעניינים רוחניים, אשר הוא יהיה המרכז והמשפיע גם ברוחניות – צדיק יסוד עולם. כך מבאר ה’בית הלוי’.
ובזכות מה זוכה יוסף להיות צינור שדרכו עובר השפע בגשמיות וברוחניות?
ונראה לומר בס”ד שבחלום הראשון אומר יוסף “והנה קמה אלומתי וגם נצבה” – הסיבה שאני אזכה להיות משפיע בגשמיות היא, שאני לוקח את כל העשייה שלי ו”מקים” ומעלה אותה כלפי שמייא. איני זוקף את היותי אדם מצליח ומוכשר לעצמי, אלא מאמין אני שהכל מאת ה’. ואני בדרגה הזאת עומד “ניצב”, חי כך כל הזמן, ובזכות זה ה’ יעשה אותי למרכז שממנו נשפע פרנסה ומזונות.
וגם ברוחניות יוסף יזכה להיות המשפיע הגדול משום שרואה הוא ‘שמש ירח וכוכבים משתחווים לו’, והביאור בזה: שיוסף הצדיק יראה את אחיו כ”כוכבים” מאירים גם אחרי כל מה שיעוללו לו. ובמקום לנטור להם טינה ושנאה עד עולם על שניתקו אותו מאביו האוהב וזרקו אותו למצרים, יאמר “לא אתם מכרתם אותי הנה, כי האלקים”, ה’ שם אותי במצרים, לא עשיתם לי שום דבר רע, הכל היה מאת ה’, ואתם כוכבים צדיקים ואין בלבי עליכם. זו תהיה עבודתו הנעלה שבזכותה יהיה ראש לאחיו בגשמיות ורוחניות.

דירוג

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יכול לעניין אותך