בס"ד

ראש השנה

לָדַעַת חָכְמָה וּמוּסָר; לְהָבִין, אִמְרֵי בִינָה.
לָדַעַת חָכְמָה וּמוּסָר; לְהָבִין, אִמְרֵי בִינָה.

שיתוף:

פרשת השבוע:

פסח ✡️

יציאת שבת:

כניסת שבת:

פרשת השבוע:

פסח ✡️

כניסת שבת:

יציאת שבת:

הכי מרתק: 0

הכי מחזק: 0

הכי יצירתי: 0

הכי מרגש: 0

זהו זה. הגענו אל היום הגורלי והחשוב ביותר בשנה, בו עומדים לדין כל יצורי עולם וכל בני האדם, ובו קובע הקב"ה הכל מחדש :כַּמָּה יַעַבְרוּן וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן,מִי יִחְיֶה וּמִי יָמוּת.מִי יָנוּחַ וּמִי יָנוּעַ,מִי יִשָּׁקֵט וּמִי יְטֹּרֵף,מִי יִשָּׁלֵו וּמִי יִתְיַסָּר,מִי יַעֲנִי וּמִי יַעֲשִׁיר,מִי יֻשְׁפַּל וּמִי יָרוּם.
לפני ראש השנה, עמד המשגיח הרב שלמה וולבה זצ"ל וחשף בפני תלמידיו סוד גדול מאד, אשר רבים אינם יודעים אותו, וכה הם דבריו: "מובא בתלמוד הירושלמי: כאשר דנים את האדם בראש השנה, אע"פ שבמשך השנה עשה מה שעשה, עיקרו של הדין נעשה לפי מצבו של האדם בשעת הדין בראש השנה – "באשר הוא שם
רחמי ה' כל כך גדולים, שאפילו אדם שלא הגיע מוכן לראש השנה, אם יתנהג בשני הימים של ראש השנה בקדושה וטהרה – הקב"ה דן אותו כאילו כך היה מצבו כל השנה כולה! נורא ואיום!
סוד זה מגלה אף המדרש (ילקוט תהילים) ואומר: "בליל ראש השנה – עושה הקב"ה דין עם העכו"ם, בשעה שהם ישנים מן העבירות. וביום ראש השנה – דן הקב"ה את ישראל, שזהו הזמן שהם מקיימים מצוות". ונשאלת השאלה: וכי זה משנה באיזה רגע בראש השנה ידונו את האדם, הרי הכל תלוי במעשיו של כל השנה? אלא, אומר הרה"ג ר' דב יפה שליט"א שיש פה סוד גדול שהקב"ה מרחם על האדם ודן אותו לפי מצבו ביום ר"ה עצמו, ולכן ישתדל האדם שלא יעבור עליו רגע אחד ביום קדוש זה בדיבורים אסורים, שחוק וליצנות ח"ו, אלא ינצל כל רגע בקריאת תהילים ולימוד מוסר. שלפי מצבו באותו רגע – כך שופטים אותו בשמיים!.
וכתב רבנו האר"י הקדוש, שלכל אחד ואחד יש רגע בראש השנה, בו נכנסת נשמתו לדין הגדול והנורא. וכיצד ידע מהי אותה שעה ורגע? 'בעת אשר תיפול על האדם התרגשות ורעדה, ותרגיש נשמתו התעוררות לבכייה – אז נקראת נשמתו להיכנס לדין לפני בית דין של מעלה'. "ולכן", כותבים המקובלים, "אשרי אדם שמרגיש התפרצות של בכי ביום השני של ראש השנה, שאז הוא "יום הדין הרפוי", וסימן הוא שדנים את נשמתו כעת ביום הדין הקל, ובשעה שהתעורר לבכי, מרחמים עליו משמיים.
לא כן, אם דנים אותו ביום הראשון של ראש השנה, שאז הוא "יום הדינא קשיא", יום הדין הקשה. על כן, ביום השני של ראש השנה, יתחזק האדם יותר להתנהג בקדושה ולקרוא תהילים, שאז הוא יום הדין הרפוי, בו עורך בורא עולם דין נוסף לאדם, יותר קל ומרחם מהדין שערך לו ביום הראשון.
וכתב המקובל האלוקי, רבנו שלום שרעבי זצ"ל (הרש"ש): "בשעת הוצאת ספר תורה בתפילת שחרית, נקבעות בשמיים כל הגזירות אשר צריכות ח"ו לבוא לעולם, ולכן צריך לומר את הפסוק: "לעולם ה' דברך ניצב בשמיים" 12 פעמים בכוונה עצומה, ויכוון באומרו את שם ה', שהגזירות לא ירדו לעולם".
"ואם ירצה האדם הצלה לנפשו", אומר הרב מוצפי שליט"א, "יעשה את הבטחתו של הרש"ש הקדוש המובאת בהקדמתו לספר 'נהר שלום', וכך הם דבריו: "מי שיקבל עליו ביום זה של ראש השנה, ובפרט בין התקיעות,
קבלה אחת קטנה לתחילת השנה – אני ערב לו שהקבלה הזו תהיה לו למליץ יושר בשעת דינו!".
"על כן", אומר הרב מוצפי שליט"א, "בשעת תקיעות השופר, מתחיל השטן להתבלבל ומפסיק לקטרג, אזי אותם רגעים, הם שעת רצון ורחמים שהקב"ה עובר לכסא רחמים, ובאותה שעה, בין תקיעה לתקיעה, יהרהר אדם בתשובה על מעשיו ויתחרט עליהם בליבו, ויאמר בליבו שמקבל על עצמו קבלה קטנטנה לשנה הבאה.
ואם ישכיל לעשות זאת, הוא מעורר על עצמו רחמי שמיים מרובים באותה שעה וכל דינו מתהפך!". יומיים שמכריעים וקובעים ל- 365 יום הבאים: שמחה, בריאות, זיווג, פרנסה, הצלחה, ילדים, אושר.
השקעה של יומיים – ששווה חיים שלמים. יהי רצון שנזכה לכתיבה וחתימה טובה ולחיים טובים ומאושרים!

דירוג

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יכול לעניין אותך